Plannings- of praxisvaardigheden
Er zijn kinderen die het moeilijk vinden bepaalde opdrachten en/of taken in de goede volgorde, dus planmatig, uit te voeren. Hierdoor kunnen leerproblemen ontstaan of is het kind niet in staat zelfstandig en/of in een goed tempo te werken.
De juiste behandeling bij planningsproblemen
De kinderergotherapeut kan je kind met planningsproblemen helpen. De hulpvraag wordt in kaart gebracht door observatie van het handelen (praxis) en het uitvoeren van oefeningen. De ergotherapeut leert je kind te werken met een stappenplan om zo structuur aan te brengen in activiteiten. Deze therapie zal ook thuis en op school plaatsvinden, omdat daar bij allerlei activiteiten het werken met het stappenplan kan worden toegepast en geoefend. Zo leert je kind om ook dingen zelf op te lossen.
Er wordt ondermeer gebruik gemaakt van de Vier beertjes methode van Meichenbaum en de CO-OP-methode, beiden bewezen effectieve methodes.
Geschikte behandelingen
bij planningsproblemen
De juiste specialist bij planningsproblemen
Onze behandeling volgt het kind en niet andersom. Zorg die echt bij je past, dat is waar wij voor staan.
Ervaringen met onze praktijk
Meer over planningsvaardigheden bij kinderen
Leerproblemen, het niet zelfstandig kunnen werken of een laag werktempo kunnen het gevolg zijn van niet goed kunnen plannen en planmatig handelen. Dit zien we bijvoorbeeld bij kinderen met:
- Dyspraxie of apraxie (stoornis bij het correct en het in de juiste volgorde verwerken van informatie)
- (Leer)stoornissen als DCD of NLD
- Stoornissen in het autistisch spectrum, zoals klassiek autisme, PDD-NOS of Asperger
- Ook voor kinderen met dyslexie kan het moeilijk zijn structuur aan te houden.
Ook kinderen zonder diagnose, kunnen moeite hebben met het plannen en uitvoeren van taken. Elke nieuwe taak moet geleerd en herhaald worden tot het een automatisme is (automatiseren).
Kinderen kunnen daarnaast moeite hebben met organiseren en ordenen, de volgorde en het houden van overzicht. Omdat gedachten georganiseerd moeten worden tot acties kunnen er ook problemen zijn met het uitvoeren van taken, zoals 'wat trek je bij het aankleden het eerste aan?'