Broddelen bij kinderen
Broddelen is een vorm van niet-vloeiend spreken, waarbij het kind zich meestal niet bewust is dat zijn manier van spreken moeilijk te volgen is. Onze ervaren kinderlogopedisten zijn er voor advies en begeleiding.
De juiste behandeling bij broddelen
Tijdens de eerste afspraak met je kind vindt er een intakegesprek en onderzoek plaats. Zo krijgt de kinderlogopedist helder in welke mate het kind broddelt en welke componenten van het broddelen een rol spelen. De behandeling wordt afgestemd op de mate en ernst van het broddelen.
Met oefeningen zal je kind zich bewust worden van de eigen manier van spreken, wordt geleerd de spreeksnelheid te vertragen en leert het de structuur van woorden herkennen. Verder leert je kind beter formuleren en betere zinnen maken. Ouder(s) krijgen begeleiding voor thuis, zodat de oefeningen ook daar kunnen worden gedaan.
Geschikte behandeling
bij broddelen
De juiste specialist bij broddelen
Onze behandeling volgt het kind en niet andersom. Zorg die echt bij je past, dat is waar wij voor staan.
Ervaringen met onze praktijk
Meer over broddelen bij kinderen
Broddelen is een vorm van niet-vloeiend spreken, die duidelijk verschilt van stotteren. Broddelen en stotteren worden vaak door elkaar gehaald, maar ze verschillen toch echt van elkaar. Broddelen laat de volgende kenmerken zien:
- Het kind is moeilijk te verstaan
- Een hoog en onregelmatig spreektempo
- Een monotone spreekstem
- Niet-vloeiende, niet-ritmische spraak
- Vaak treedt telescopie op. Hierbij laat het kind klanken weg in een woord of schuift ze in elkaar (televisie=tevisie)
- Klanken worden omgedraaid of van plaats gewisseld
- Herhaling van woorddelen
- Woordvindingsproblemen komen vaker voor
- Regelmatig gebruik van stopwoordjes
- Afwijkende zinsconstructie
Deze kenmerken kunnen bij een broddelaar voorkomen in verschillende variaties. Waar stotteraars zich zeer bewust zijn van hun manier van spreken, is de broddelaar dit niet. De reden hiervoor is een verstoorde zelfwaarneming. Het kind blijkt er zich wel van bewust te worden als het opmerkingen krijgt als 'wat zeg je?', maar kan dan niet goed beschrijven wat er niet goed ging. We kennen ook een mengvorm tussen stotteren en broddelen.