AVP: Auditieve verwerkingsproblemen
Je hebt auditieve verwerkingsproblemen (AVP) als je ondanks een goed gehoor, toch moeite hebt met de verwerking van auditieve prikkels. Dit niet goed verwerken van prikkels die via het gehoor binnenkomen, kan je functioneren flink beïnvloeden.
De juiste behandeling bij auditieve verwerkingsproblemen
Herkenning van auditieve verwerkingsproblemen is vaak moeilijk, omdat ze vrij algemeen van aard zijn. Met een basisonderzoek kan de kinderlogopedist bepalen of verder onderzoek naar de auditieve voorwaarden nodig is. Dit vervolgonderzoek zal in een audiologisch centrum worden uitgevoerd.
Kinderen met AVP worden door de kinderlogopedist begeleid en geholpen in het vinden van compensatiemogelijkheden. Vanuit het audiologisch centrum zal advies worden gegeven, zoals over de inzet van soloapparatuur voor gebruik in de klas, onder begeleiding van de logopedist.
Zij is altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en zal met je kind werken aan verbetering van de auditieve verwerking.
Geschikte behandeling
bij auditieve verwerkingsproblemen
De juiste specialist bij auditieve verwerking
Onze behandeling volgt het kind en niet andersom. Zorg die echt bij je past, dat is waar wij voor staan.
Ervaringen met onze praktijk
Meer over AVP bij kinderen
Auditief betekent 'betreffende het gehoor' en bij auditieve verwerkingsproblemen heeft een kind moeite met de verwerking van de auditieve functies. Het kan geluiden, klanken en spraak niet goed verwerken met als gevolg problemen met luisteren, lezen, spellen en taal. Het kind hoort goed, maar vindt het lastig om opdrachten te begrijpen en onthouden en goed te verwoorden. Als een kind alleen moeite heeft met verstaan in een drukke, lawaaiige omgeving, spreken we van lichte auditieve verwerkingsproblemen. Als het echter in normale dagelijkse situaties moeite heeft met het verwerken van de spraak van anderen kunnen de problemen ernstiger zijn. Het kind weet niet precies wat het hoort en dit heeft grote invloed op het vermogen om te communiceren.
Omdat een kind met AVP niet reageert bij omgevingsgeluiden, lijkt het gedrag op dat van iemand met gehoorverlies. Het achtergrondlawaai voert de boventoon en het kind kan de benodigde informatie niet uitfilteren. Het gevolg is dat het kind maar kort kan luisteren, snel vermoeid raakt en zich slecht kan concentreren. In een één op één situatie zal het verstaan en begrijpen van een ander verbeteren, want hier ontbreekt het achtergrondlawaai.
Door AVP zal een kind op school vaak minder goed presteren, problemen hebben met klassikale opdrachten en snel afgeleid zijn in de klas, want daar is nu eenmaal veel geluid en gebeurt veel. Het heeft gevolgen voor de ontwikkeling van de spraak en taal omdat er minder informatie binnenkomt dan het kind nodig heeft. De vaardigheden op communicatief gebied en andere leergebieden kunnen een achterstand oplopen.